10
Pautes educatives
1. . Elogi i recompenses Les
millors recompenses són l’atenció, l’elogi i l’estimació. La
valoració personal, no pas material, sempre és millor que haver
d’utilitzar el càstig. Fixar-se en els bons comportaments i no
sols en allò que es fa malament. 2 2. . Coherència
Establir normes i vigilar que tothom les entengui i compleixi. No
variar les normes gaire sovint. Reflexionar sobre la tasca educativa
i no deixar-se portar per les circumstàncies, sense haver pensat amb
antelació. Trobar punts d’acord general entre la parella i
respectar a l’altre en la decisió pressa. No plantejar cap
desafiament davant la criatura. Quan un s’atura a pensar se n’adona
que a vegades les coses no són tan complicades com semblen i que tan
sols utilitzant el sentit comú i el seny es resolen moltes
situacions.
3 3. . Rutina L’ordre i les
rutines establertes ajuden a crear un ambient tranquil i seré on
tothom sap què, quan i com s’han de fer les coses. Les rutines
proporcionen una estructura clara pel funcionament en la vida diària,
una previsió que aportarà seguretat i confiança a l’infant.
Satisfer les necessitats físiques en
funció de les peculiaritats de cada infant proporciona benestar
emocional. En cas contrari es crea un clima d’incertesa i
inseguretat. Les rutines o aprenentatge d’hàbits requereixen temps
és important no defallir.
4 4. . Límits Posar límits,
uns marcs de referència. No tot és possible ni tot pot estar
permès. Mostrar el que està bé i el que no, el que es pot fer i el
que no. Això proporciona unes referències i una estabilitat. Les
normes variaran segons l’edat i el moment evolutiu de l’infant.
Han de ser poques, clares i de fàcil compliment. No oferir gaires
opcions a triar ja que ells no saben, ni tenen el criteri suficient,
per saber quina és la millor opció.
5 5. . Disciplina La disciplina
ha de trobar el punt d’equilibri entre ser afectuós i a la vegada
ferm. No perdre mai el respecte. Per mantenir els límits caldrà una
dosi de disciplina i control, marcar les directrius i pautes a
seguir. El to de veu,un avís clar i concret per tal que s’entengui el missatge poden ser suficients.
6 6. . Avisos
Avisar quan el comportament no és l’adequat per donar
l’oportunitat de corregir. Advertir i anticipar el que passarà per
tal de preparar a l’infant sobre els fets posteriors per tal que no
es trobi desorientat en una situació no esperada i alhora pugui
conèixer quines seran les conseqüències de les seves accions.
7 7. . Expectatives És
important saber i conèixer les habilitats i limitacions de cada
infant per adequar les demandes. Per més petits que siguin cal
explicar clarament el que volem, desitgem o esperem que faci. No
calen raonaments extensos. Pot ser útil realitzar l’acció davant
de l’infant per tal que imiti o copiï fins que ho aprenguin a fer
tot sol. Mostrar-se segur i decidit que la opció triada és la més
encertada.
8 8. . Autocontrol Intentar no perdre la calma i mantenir el control de la situació. Els adults representen la seguretat i tranquil·litat per un infant, no se’ls pot defraudar. Davant un crit no respondre amb un crit, en un enfrontament com una rebequeria o provocació no deixarse endur pels nervis, cal transmetre serenor, seguretat i confiança.
8 8. . Autocontrol Intentar no perdre la calma i mantenir el control de la situació. Els adults representen la seguretat i tranquil·litat per un infant, no se’ls pot defraudar. Davant un crit no respondre amb un crit, en un enfrontament com una rebequeria o provocació no deixarse endur pels nervis, cal transmetre serenor, seguretat i confiança.
9 9. . Responsabilitat Cada
edat té les seves petites responsabilitats. Ajudem-los a créixer
confiant que són capaços de fer allò que estan aprenent. Oferir
oportunitats de practicar els hàbits en funció de cada edat. No
oblidar que és l’adult el que ha de prendre les decisions. Moltes
opcions confonen i no ajuden gens a l’infant a entendre quin és el
camí o la decisió correcta i adequada. No es pot delegar als
infants la presa de decisions sobre aspectes importants del
desenvolupament. Els pares, no l’infant, són els que manen.
1 10 0. . Relaxament Planejar
amb anticipació les possibles situacions per poder actuar amb calma
i serenor sense veure’s sorprès per la situació. Tampoc cal ser
ni molt estrictes ni molt rígids. És molt fàcil caure en els
extrems. Intentar fer les coses divertides. Si ca afegir una dosi de
teatre per o aconseguir allò que es pretén o pot ser li vindrà més
de gust fer-ho a partir d’algun joc. Es viu a contra temps i les
preses són un mal aliat, cal donar temps a l’infant a fer les
coses. És força recomanable buscar petites estones on poder
compartir un conte, una cançó, un joc, un somriure...
Bona sort!
Material elaborat per:
Lourdes Sànchez i Flamerich
Psicóloga escolar PETIT MON
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada
Estarem molt agraïts de rebre comentaris.